I dagens SIFO-undersökning backar socialdemokraterna med 4,5 % till 34,3%. Det är första gången med den nye partiledaren Stefan Löfven som en så här kraftig tillbakagång inträffar. Löfven har ända sedan han blev partiledare hållit en låg profil, till skillnad från sin företrädare Håkan Juholt som högg på det mesta som rörde sig i politiken.
Om den här tillbakagången får Löfven att bli mer offensiv är väl svårt att veta. Men helt klart är att taktiken känns igen från tiden då Mona Sahlin påbörjade sin partiledartid. Den gick ut på att säga så lite som möjligt och undvika svar i kontroversiella frågor. Jag vill inte dra alltför många liknelser mellan Sahlin och Löfven, men helt klart är ju närmare vi kommer valet 2014, desto mer säkert är det att Löfven och socialdemokraterna måste visa färg och ställningstaganden, även i de frågor som känns obekväma.
Spårväg city, etappen mellan Hamngatan och Djurgården, har nu funnits i dryft två år. Spårvägens resenärer tillhör SL:s allra nöjdaste, punktligheten för spårvagnen är bland det bästa i hela SL-trafiken och ökningen av antalet resenärer är påtaglig. Antalet har överträffat gamla busslinje 47 med hästlängder. Under juli hade spårvagnen i genomsnitt ca 25 300 resenärer per dag, vilket är betydligt fler än SL:s beräkningar.
Mina slutsatser av detta är givna. Ni kan läsa om dem på min hemsida, men kort sett går de ut på att införa spårvagnstrafik på SL:s stombusslinjer så fort som möjligt och även bygga spårväg till Karolinska och inget annat. När ska alla skeptiker, inklusive socialdemokraterna, förstå detta?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar