måndag 18 oktober 2010

Sverigedemokraterna ska bemötas och Sverige ska inte lämna Afghanistan i sticket

Det tillhör inte precis vanligheterna att jag håller med min socialdemokratiske landstingskollega Peter Andersson, men nu har det hänt. På sin blogg skriver Peter Andersson idag ett inlägg under rubriken "Vilket ansvar tar man på sig om man legitimerar Sverigedemokraterna".

På sin blogg kritiserar han de som nu säger att "Ok att Sd är främlingsfientliga, men nu är de invalda - därför ska de ses som ett vanligt parti". Liksom Andersson anser jag att partiets verkliga syften måste kommas ihåg, man kan inte bortse från deras huvudagenda, nämligen att med en främlingsfientlighet och en människosyn som bygger på ett "vi-och-de-tänkande", driva ut flyktingar ur landet och i pricip inte tillåta några att komma hit.

Jag tycker också att Dagens Nyheter har rätt när de skriver att det är rätt att ta debatten med Sverigedemokraterna, men inte att acceptera deras världsbild. Debatten får inte tas utifrån deras villkor.

För övrigt vill jag gärna hålla med min partikollega Victor Zetterman, när han argumenterar för att Sverige måste vara kvar i Afghanistan med svenska trupper. Dessvärre har nu den femte svenska soldaten stupat och det är minst sagt sorgerligt. Även jag vill beklaga och rikta mina tankar till hans familj, men konstaterar samtidigt att detta inte får legitimera ett snabbt tillbakadragande av svensk trupp, vilket jag f ö kommenterat tidigare här på bloggen.

Ett hemtagande skulle ju enbart gynna de krafter som vill återinföra Talibanvälde i landet. Om vi i Sverige och alla andra utländska trupper skulle lämna Afghanistan, skulle det enbart leda till att vägen för talibanerna att återigen ta makten, skulle ligga öppen som en autostrada. Det ska inte få hända!

Läs gärna Christoffer Fagerbergs och Helena Von Schantz blogg i samma ämne.

1 kommentar:

  1. Eftersom ledarna i Tyskland, Frankrike och England sagt exakt detsamma som SD, att experimentet "multikultur" har blivit en total flopp, medan den svenska regeringen marscherar med skygglappar som täcker ögonen, och vägrar nämna kostnaden för att vi har EU:s största invandring per person, är det mycket sjukt.Jag har haft diabetes i 50 år och känner till sjukvården. Vissa undersökningar ska upprepas varje år - numera tar det 5 år eller mer, inte konstigt när kostnaden för den omåttliga invandringen uppskattas till 29 miljarder årligen.

    Afghanistan - nu när Obama börjar förhandla med talibanerna är det inget kvar, däremot är det väsentliga att talibanerna inte lägger vantarna på pakistanska kärnvapen, som har dubblats på ett par år tack vare enorma bidrag från USA.

    SvaraRadera