söndag 15 januari 2012

Kultureliten och verkligheten

Mina partikollegor Madeleine Sjöstedt och Rasmus Jonlund skriver på sina respektive bloggar om ökat antal besökande till Stadsteatern. Som ordförande respektive ledamot i kulturnämnden gläder det naturligtvis mina FP-kollegor att det är på detta sätt, men det gläder även mig, eftersom jag och min fru Agneta varit en ganska så frekvent besökare på Stadsteatern sedan vi bosatte oss i Stockholm för drygt 2,5 år sedan. Det är kul att fler än vi uppmärksammar teaterns repertoar!

Vi försöker för övrigt även att gå på andra kulturevangemang. I torsdags var vi på Berwaldhallen och lyssnade på pianomusik av Mozart och nu till veckan ska vi gå på bio och se filmen Simon och ekarna. När jag väljer vilka filmer jag vill se på bio går jag i första hand på vilka som är skådespelare i filmen och naturligtvis vad själva storyn i filmen handlar om. Det händer att jag ibland läser recensioner om filmer, men jag försöker att undvika detta, eftersom de sällan stämmer överens med mina uppfattningar.

För att exemplifiera vad jag menar så kan ni läsa den här artikeln av Jeanette Gentele i Svenska Dagbladet. Här nästintill totalsågar hon Simon och ekarna och höjer andra mer smala filmer till skyarna. Det är inte utan att man kan tycka att den s k kultureliten ibland befinner sig väldigt, väldigt långt från folket och verkligheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar