söndag 29 januari 2012

Socialdemokraternas nya partiledare och Nordeas skitstövel

Så har nu socialdemokraterna valt en ny partiledare, på rekordkort tid och inte på det vanliga sättet via en kongress, utan genom partistyrelsen. Partiers stadgar är ju olika och utan att lägga någon värdering i det hela, så kan jag konstatera att Folkpartiet inte hade kunnat gjort samma sak. I våra stadgar står det att partiledaren ska väljas av vårt landsmöte.

Men oavsett hur Stefan Löfven blivit vald så ska det bli intressant att se vad som händer med det socialdemokratiska partiet. En nyvald partiledare brukar alltid innebära att partiet går framåt. Frågan är hur mycket? Den andra intressanta frågan är naturligtvis vilket avtryck valet av Löfven kommer göra i sakfrågorna. Han har till exempel förespråkat en helt annan linje för kärnkraften än den avvecklingslinje som (S) för närvarande står för. Kommer den att ändras och i vilka andra frågor blir det i så fall en kursändring för partiet?

För övrigt har jag den här veckan ännu en gång retat upp mig på Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos. Jag utnämnde honom till skitstövel i min blogg för några månader sedan. Det omdömet kvarstår! Nu vill han inte ens stå för sina horribla uttalanden som han gjorde vid det tillfället och han säger att det inte var han som fixade till avtalet med Nordeas tillträdande VD. Tala om att fly undan sitt ansvar. Björn Wahlroos är härmed en skitstövel i kvadrat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar