söndag 13 januari 2013

Centerpartiet

Framförallt under den senaste veckan har debatten om Centerpartiets politik blivit en minst sagt het fråga. Inte bara Dagens Nyheter beskriver det hela som en strid mellan två falanger, nyliberaler och traditionalister. De senare anses ha en mer socialliberal samhällssyn.

Ur statsvetenskaplig synvinkel är det som nu händer inom Centerpartiet intressant. För min del är det dessutom logiskt. Det är logiskt därför att Centerpartiet söker med ljus och lykta efter en ideologisk kompass. Om jag jämför med Folkpartiet, så har vi alltid varit trogna liberalismen. Vi har en ideologi att stödja oss emot, en ideologi som vi alltid har haft som rättesnöre. Så är inte fallet inom Centerpartiet.

Det är också därför som jag tidigare sagt nej till en sammanslagning mellan Folkpartiet och Centerpartiet. Folkpartiet är liberalismens original. Centerpartiet har däremot ingen som helst liberal idétradition att falla tillbaka på. Även om flera Centerpartister runt Stureplan bekänner sig till liberalismen, så är partiet sprunget ur bonderörelsen, med en stark landsbygdsförankring, utan någon större ideologisk bakgrund, utan mer som en folkrörelse. Min partikollega Tommy Rydfeldt utvecklar för övrigt detta på ett alldeles utmärkt sätt i sin blogg.

Vad ska då Centerpartiet göra? Man kan naturligtvis fråga sig om centern behövs. Nu ska inte jag sätta mig på någon alltför hög häst i det sammanhanget, eftersom jag tillhör ett parti som inte har så där värst många fler procent i opinionsundersökningarna. Men frågan är trots allt berättigad. Kanske har David Nyström, ledarskribent i Gefle Dagblad ett bra tips. Lite förenklat skulle man kunna säga att han råder Centerpartiet att gå back to basic. I mitt tycke ett gott råd som något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar