söndag 9 juni 2013

Länge leve monarkin!

Det har nog inte undgått de mest inbitna republikaner, att prinsessan Madeleine igår gifte sig med Christopher O'Neill. Jag anser att frågan om monarki eller republik mycket väl kan debatteras, men jag blir ärligt talat minst sagt trött på de slaskargument som förs av vissa republikaner i debatten.

Den här gången ifrågasattes det varför Sveriges Television med licensmedel betalade för att sända vigseln och de övriga festligheterna. Ytterst ska naturligtvis den frågan ställas till kanalledningen och inte vara ett argument mot monarkin, men ändå är det ju faktiskt så att vi HAR en monarki och det är Sveriges Televisions uppdrag att följa det som statschefen och övriga representanter i hans familj gör. Det råkade vara ett bröllop den här gången.....

För övrigt anser jag att vårt kungahus ger oss en trygghet och en stabilitet i tillvaron och det är inte heller fel att den ger oss lite flärd, även för oss som är betraktare på avstånd. Livet består av många olika dimensioner och jag anser att kungahuset är en sådan dimension, något som är svårt att förklara och uppenbarligen omöjligt att förstå för de som önskar att Sverige ska bli en republik.

Så därför säger jag; Länge leve monarkin!
Alltid retar det någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar