söndag 18 augusti 2013

Liberala Ungdomsförbundets kongress och Emmas målade naglar (igen)

Liberala Ungdomsförbundet (LUF) har haft kongress på Öckerö i Göteborgs skärgård mellan den 8-11 augusti. Det var visserligen bra många år sedan jag själv var aktiv i LUF (eller som det hette på den tiden, FPU, Folkpartiets Ungdomsförbund), men jag minns att alla de kongresser som jag var på, var roliga, spännande och fantastiskt lärorika. Kongresserna var en underbar skola och de är det säkerligen idag också för våra unga liberaler!

På den tiden då jag var aktiv i FPU antog vi ståndpunkter som ansågs ligga till vänster om moderpartiet. Även om jag inte gillar att placera in oss liberaler på en vänster-högerskala, så måste man nog ändå vid en närmare analys säga att många av de beslut som fattades på LUF-kongressen ligger till höger på politikerskalan.

Eller vad sägs om att LUF nu anser att alla punktskatter ska avskaffas till förmån för en enhetlig moms (med undantag för miljöskatter), att bostadsbidraget ska avskaffas, att medborgare ska ha rätt att utträda ur staten, samt att sexköpslagen bör avskaffas och ersättas med ett system med licensierade sexsäljare? 

Å andra sidan vill LUF även att föräldraförsäkringen ska vara individuell och att monarkin ska avskaffas. Så LUF är definitivt ingen ultrahöger.

LUF fattade även beslut som inte är lika kontroversiella, sett från moderpartiets synvinkel. Exempelvis vill även LUF förstatliga skolan.

Det ska bli intressant att se hur LUF tänker driva de här frågorna vidare, nu närmast på Folkpartiets landsmöte i november.

Avslutningsvis - för att följa upp min blogg från igår, så blev Emma Green Tregaro tvungen till att i höjdhoppsfinalen måla sina naglar i annan färg än regnbågens. Nu blev de röda - kärlekens färg! Tack Emma för din kamp för mänskliga rättigheter under VM i friidrott!

(Läs även Sivert Aronssons blogg om Emma Green Tregaro)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar