tisdag 27 augusti 2013

Bra beslut om högre ersättning för flyktingar

Igår kom ett mycket glädjande besked från integrationsminister Erik Ullenhag (FP) om det svenska flyktingmottagandet. De kommuner som tar emot flest nyanlända i förhållande till sin folkmängd, kommer att få en högre ersättning av staten.

Detta är ett mycket efterlängtat besked för t ex min gamla hemkommun Södertälje. Totalt ger regeringen ytterligare 1,1 miljarder till flyktingmottagandet. Erik Ullenhag säger att tanken med det nya ersättningssystemet är att det ska bli rättvisare för de kommuner som har ett stort mottagande. Till det kan jag bara säga; Tack Erik Ullenhag!

Vi är många i de berörda kommunerna som kämpat för en rättvisare fördelning av flyktingmottagandet i Sverige. Själv skrev jag redan till folkpartiets landsmöte år 2007 en motion med rubriken "Höjd introduktionsersättning för kommunerna" där jag påpekade på den snedvridna fördelningen av flyktingmottagandet. Motionen avslutades med att jag yrkade att folkpartiet skulle arbeta för att flyktingarnas introduktionsersättning höjs. Nu ser det ut att ca sex år senare bli verklighet. Det är mycket glädjande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar