onsdag 19 augusti 2009

Idag har jag många tankar....

Just nu är det flera tankar som flyger runt i mitt huvud. Därför blir det här ett hopkok av fyra olika saker.

För några dagar sedan fick jag kallelse och handlingar till nästa landstingsfullmäktige. Det är ju egentligen inget konstigt med det, med tanke på att jag är landstingsledamot. Men det här fullmäktigesammanträdet är ett extra möte. Inte nog med det. Vårt förra möte, innan vi gick på semester, var också ett extra möte. Det mötet var vi tvungna att ha p g a att sossarna och den övriga oppositionen fick till en s k minoritetsåterremiss av ett ärende. Det här extra mötet vi nu ska ha är också p g a oppositionen, som enligt kommunallagen har rätt till att kräva ett extra möte om minst en tredjedel av ledamöterna vill ha det, vilket alltså nu har skett. Det ärende som oppositionen ville behandla är frågan om upphandling av maten på våra sjukhus. Om det kommer jag säkert att återkomma här på bloggen. Låt mig bara kommentera anledningen till att jag tar upp det nu, nämligen att om oppostionen hade bemödat sig med fråga oss eller ansvariga tjänstemän om detta ärende så hade de kunnat konstatera att detta skulle komma upp på det ordinarie landstingsmötet i september, alltså ungefär två veckor senare. Varför var det nödvändigt att kräva ett extra möte nu? Jag bara undrar.

Över till en helt annan sak. På DN.se kunde vi igår läsa rubriken "Ung homosexuell irakier ska utvisas". Att det pågår en klappjakt på homosexuella i Irak spelar uppenbarligen ingen roll för Migrationsverket. Enligt verket saknar Ali asylskäl trots att han fruktar för sitt liv och att Irak inte precis är det mest humana landet på jorden för de homosexuella. Det här är ju inte första gången som Migrationsverkets tjänstemän verkar sakna empati när det som mest behövs. Har de hört talas om humanitära skäl?

Min fp-kollega Fredrik Malm har på sin blogg börjat med ett behjärtansvärt projekt, nämligen att varje dag fram till riksdagsvalet 2010 lägga upp citat från Vänsterpartiet. Varför Fredrik gör det kan ni läsa på hans blogg. Men under rubriken "Med (v)åra egna ord" så hämtar Fredrik citat från västerpartiet, antingen från partiets egna publikationer eller är citat från ledande partiföreträdare. Om olyckan är framme så riskerar ju detta parti att hamna i regeringssställning och då kan det ju vara bra för alla att veta vad de sagt i olika sammanhang.

Avslutningsvis så har jag själv, tillsammans med tre andra folkpartister, skrivit en debattartikel på DN, där vi kritiserar förslag om sprututbyten. Jag är inte någon rabiat motståndare mot sprututbyten, men jag vill först ha klara bevis för att det leder till att HIV minskar. I dagsläget saknas sådana bevis, eller evidens som man talar om i sådana här sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar