måndag 9 augusti 2010

Folkpartiet är bäst på skolpolitik!

Efter sommarens semester är det nu dags att åter börja skriva här i bloggen. Nu stundar en spännande valrörelse och min ambition är att försöka skriva minst ett inlägg per dag fram till valdagen!

Idag skriver Svenska Dagbladet om att Forskningsgruppen för samhälls- och informationsstudier (FSI) gjort en studie över vilka frågor som väljarna tycker är de viktigaste. Skolan, sjukvården och vården av gamla, är de frågor som väljarna rangordnar som de viktigaste valfrågorna.

Till min stora glädje utvisar det att Folkpartiet ligger rätt i vår politiska profilering. Vår skolprofil är kristallklar, vilket bland annat partiledare Jan Björklund bevisade i sitt tal i Marstrand i helgen. Typiskt nog blev det mest publicitet på utspelet att föräldrar till s k bråkiga elelver ska, vad jag förstår, mer eller mindre med tvång vara med sina barn i klassrummet. Jag är inte säker på att det är ett bra förslag. Det som är bra med förslaget är att föräldraansvaret på detta sätt blir än tydligare, men problemet är bara att de "bråkiga eleverna" är kanske bråkiga av många olika skäl. Ett kan faktiskt vara att de av en eller flera orsaker inte har sån bra relation till en eller båda sina föräldrar och då hjälper nog inte det här förslaget.

Mer positiv är jag till förslaget om ett utökat statligt stöd till skolhälsovården. Alltför många elever mår idag väldigt dåligt i skolan och då inte bara av dåliga hemförhållanden, som jag talade om här ovan, utan också av andra skäl. Skolhälsovården har i alltför lång tid drabbats av besparingar. Det finns all anledning att återupprätta denna.

Läs också gärna vad min partikollega Anna Lundberg skriver om i samma ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar