onsdag 15 september 2010

Journalister och neutralitet

Jag har förståelse att många av oss har ganska klara åsikter om var vi står inom politiken. Det har jag ju själv och – givetvis – alla andra aktiva inom Folkpartiet och övriga partier. Sådana klara åsikter finns givetvis också hos en del andra, t ex journalister. För det mesta är det inte något problem. Om jag blir intervjuad av en journalist från t ex Aftonbladets ledarredaktion, så kan jag redan från början anta att han har socialdemokratiska värderingar.

Men det är när journalister ska försöka att vara neutrala och inte riktigt klarar av sin neutralitet som irritation kan uppstå. Ett sådant, numera berömt exempel finns från gårdagen, när TV4-utfrågaren Jenny Östergren fick Folkpartiledaren Jan Björklund att till slut ryta till över alla Östergrens insinuationer om främlingsfientlighet. Att vi folkpartister står för ett öppet Sverige, generös flyktingpolitik, arbetskraftsinvandring, vitalt kulturliv etc, borde t o m Jenny Östergren veta. Jag betackar mig för den typen av journalistik.

Ett annat exempel är ett program som sänds ikväll och som Folkpartiets partiledning har fått möjlighet att se i förväg. I programmet beskrivs flera av de problem som finns inom friskolesektorn och inom den kommunala skolan. Jan Björklund har också på senare tid varit minst sagt bekymrad över att bolag som driver ett stort antal skolor sålts till riskkapitalbolag. Men tyvärr så redovisar programmet inte att regeringen har åtgärdat eller håller på att åtgärda de problem som räknas upp.

I ett nyhetsbrev från Jan Björklund talar han om vilka regelskärpningar som är beslutade eller på gång. Det borde journalisterna i Uppdrag granskning också ha gjort.

Två som bloggar i ungefär samma ämne är Rasmus Jonlund och Anna Lundberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar