måndag 27 september 2010

Tillbaka på bloggen!

Efter en veckas uppehåll, så här efter valet, är jag tillbaka här på bloggen. Jag har idag skrivit mitt sista nyhetsbrev, Olovs ord. I fortsättningen kommer jag enbart ge mina kommentarer kring politiken här på min blogg.

I mitt sista nyhetsbrev riktade jag ett tack till mina läsare + att jag gjorde en mycket kort valanalys. Den framgår också här nedan. Vi hörs!

När jag under förra mandatperioden var med i Södertälje valnämnd så fick jag bl a lära mig hur noga det var att hantera valsedlar på ett korrekt, bl a genom att lägga alla röster i särskilda omslagskuvert. Det som nu hänt, med upphittade valsedlar på toaletter och valsedlar som hanterats på annat felaktigt sätt är oförsvarbart och mycket uppseendeväckande. Jag förutsätter att detta beror på slarv, men det är i så fall inte något försvar av det inträffade, utan enbart en förklaring.

Men förutom detta helstrul så kan jag, liksom många andra, glädjas åt att Alliansregeringen sitter kvar. Det är en oerhörd triumf på många sätt. Det är ju faktiskt första gången som Folkpartiet inte gått kraftigt tillbaka när vi samtidigt har varit med i regeringsställning, vilket är ett gott betyg till oss alla.

Jag är också nöjd med att Alliansen har fått fortsatt förtroende i både Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Att någon koalition har blivit omvald i de församlingarna har inte hänt på väldigt länge och i båda organen har vi i stort sett hållit ställningarna (i Stockholm gick vi t o m framåt lite grann).

I min gamla kommun, Södertälje, gick det däremot sämre. Där har de rödgröna partierna fått egen majoritet och Folkpartiet gick tillbaka med ett mandat. Det blev också, vad jag förstår, en utebliven personvalskampanjeffekt, vilket för mig var lite förvånande. Vad det beror på får väl mina vänner i Södertälje fundera på i en eftervalsanalys, men eftersom jag vet att det är många av er folkpartister i Södertälje som läser det här brevet, så vill jag önska er alla lycka till framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar