söndag 13 december 2009

Spårvagnar innebär en förbättring och skapar inte kaos!

Tidigare har Svenska Dagbladet skrivit en artikel på temat att spårvagnar skapar kaos. Den spårväg det då gällde var den första etappen av cityspårvägen, den som i slutänden är tänkt att gå mellan Ropsten och Kungsholmen.

Nu har även min lokaltidning, Vi i Vasastan, skrivit en artikel på samma tema, fast nu handlar det om spårvagnen till Karolinska. Det är naturligtvis socialdemokraterna som hela tiden har haft en skeptisk hållning till nya linjer för spårvagnar, men som nu övergått till att vara rent spårvagnsfientligt, som uttrycker sitt missnöje även den här gången. I artikeln uttalar Jan Valeskog, vice ordförande i Stockholms trafiknämnd bl a följande:

"Framkomligheten blir alltså som den var före trängselavgiften. Spårvagnen kommer att stanna och stoppa upp all trafik bakom. Det här är katastrof för alla som bor i Vasastan. För mig är det obegripligt att välja spårvagn av nostalgiskäl när det är så mycket effektivare med tunnelbana. En spårvagn innebär att tusentals resenärer måste ta sig ovan jord vid Odenplan för att sedan ta en relativt långsam spårvagn till Karolinska. Det kommer ta cirka två gånger 15 minuter längre tid varje dag"

Som kommentar till allt detta så hävdar jag att Valeskog i stort sett har fel på nästan varje punkt. Till stor del kan man ju säga att även de befintliga bussarna "stoppar upp trafik" och när sedan Valeskog säger att det här är en katastrof för oss som bor i Vasastan, så antyder han att vi på något sätt skulle vara tvungna att sitta i bilköer. Sedan när var det lättaste sättet för oss som bor i Stockholms innerstad att ta bilen till de olika ställen som vi ska till? Om vi inte ska väldigt långt ut i länet (eller ännu längre) eller behöver bilen i arbetet, så är det bästa sättet för oss att resa kollektivt och nu får vi såsmåningom lättillgänglig spårvagnstrafik ovan jord iställer för under. Så varför klaga Valeskog?

Avslutningsvis, Valeskogs prat om att man måste ta sig upp ovan jord vid Odenplan, innebär att han utgår från de resenärer som kommer med tunnelbanan och som då inte kan åka vidare till Karolinska med densamma. Det han inte talar om är att med en sådan lösning, som innebär en förgrening av den befintliga gröna linjen, skulle leda till att 160 000 resenärer skulle drabbas genom att de så att säga "blir av med de tågen" och inte kan åka vidare med dessa tåg västerut mot Bromma.

Fördelen med att bygga spårvagn är som jag ser det överlägsen tunnelbanealternativet, som både kostar mer och är mycket mer oflexibelt. Med tanke på att spårvägen skulle få fler hållplatser längs sträckningen mot Karolinska och sedan kunna fortsätta ända till Solna centrum, för att där byggas ihop med nya tvärbanan från Alvik.

1 kommentar:

  1. Spårväg är inget alternativ i stadsmiljö.
    Tidtabellen kommer att bli glesare än idag enligt SL:s egen utredning och vi skall inte glömma alla olyckor och tillbud som sker med
    denna typ av transport.

    Det är bara att se på Göteborg.
    773 olyckor.
    Så många materiella skador och personskador inträffade på Göteborgs Spårvägar 2007.

    "I jämförelse med järnvägsdrift och tunnelbanedrift är spårvägsdrift behäftad
    med högre risker, baserat på alla avlidna
    och allvarligt skadade i relation till dettransportarbete som utförs. Det hänger
    samman med att spårvägarna delvis delar
    utrymme med vägtrafiken.
    Av de tre trafikslagen på bana är det också spårvägarna som har högst risker för resenärerna."*

    * 2008:26 Sika statistik

    SvaraRadera