onsdag 27 januari 2010

Bra Spyker och bra Swedbank!

Svenska Dagbladet (och f ö många andra tidningar) kan idag rapportera om det glädjande beskedet att det holländska företaget Spyker blir ny ägare till Saab. Jag har tidigare kritiserat de förra ägarna General Motors för att inte bry sig om Saab. Det står jag för fortfarande, även om de nu ska ha heder av att ha sålt bolaget vidare.

De uttalanden som de nya ägarna gjort bådar också gott. Bl a säger man att Saab är ett klassiskt märke och att man tycker att Saab har fantastiskt lojala kunder, anställda och fans över hela världen. Spykers VD, Victor Muller, säger t o m att han inte tror att något annat märke i världen har samma uppslutning.

Allt detta låter bra och och jag hoppas verkligen inte att företaget kommer ur askan i elden, men det är givetvis en väldigt lång process för att få företaget på rätt köl igen. För det kommer ju inte av sig självt bara genom detta ägarbyte. Istället är det en lång väg att gå innan företaget går med vinst. Den processen har nu bara börjat, som ju Dagens Nyheter idag rapporterar om i en av sina artiklar om Saab.

Avslutningsvis när det gäller Saab-affären, vill jag gärna hänvisa till min partiledare Jan Björklund (FP), som också han kommenterar affären. Läs gärna det tredje stycket i hans senaste nyhetsbrev om vad som hade hänt om Mona Sahlin hade varit statsminister. Då hade staten idag varit ägare till Saab och inte enbart - som nu - bidragit med lånen.

Jag glädjer mig också idag åt att DN rapporterar att Swedbank kommer att dra tillbaka sina bonusar för 2009. I varje fall de bonusar där banken ensidigt kan besluta om att göra detta. Efter den massiva kritik mot bonusar som varit under den senaste tiden, så borde ju alla banker och övriga finansinstitut göra likadant med alla bonusar, men jag får väl vara glad över det här. Så därför, än en gång; Bra Swedbank!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar