måndag 25 januari 2010

Guldbaggegalan, Täljerevyn och att läsa böcker

Det här blogginlägget går i kulturens tecken. Ikväll är det ju nämligen filmbranschens firmafest, d v s guldbaggegalan. Som vanligt kommer en mängd priser att delas ut, varav ju den mest prestigefyllda givetvis är priset för "Bästa film". De nominerade filmerna är I taket lyser stjärnorna, Män som hatar kvinnor, första filmen i Millennium-trilogin baserad på Stieg Larssons bästsäljare samt Prinsessa.

Filmen Män som hatar kvinnor har nomineringar i inte mindre än fyra kategorier och har givetvis chansen att ta hem alla. I mitt tycke är man storfavorit i åtminstone två, förutom i Bästa film även till priset för Bästa kvinnliga huvudroll. Att Noomi Rapace ska bli förbigången i rollen som Lisbeth Salander ser jag nästintill som en omöjlighet. Men - ibland bjuder ju även filmgalor på överraskningar, så osvuret är väl kanske bäst.

Sedan konstaterar jag att det kanske är dags att än en gång göra ett besök i min gamla hemstad Södertälje. Länstidningen har idag en recension av årets nyårsrevy med Täljerevyn. Skämt om vänsterledaren Staffan Norberg och om pensionärspartiet är alltid sådant som roar mig!

Avslutningsvis kan man i samma Länstidning läsa om att bibliotekschefen i Södertälje, Anja Dahlstedt, inte är lika oroade som oss inom folkpartiet för att ungdomar inte läser böcker i lika hög utsträckning som tidigare.

- Att läsa är bra. Punkt slut. Jag gillar inte riktigt det här att mäta kvaliteten på vad folk läser, säger hon.

Jag tycker för min del att detta är ett något anmärkningsvärt uttalande för att komma från en chef för ett bibliotek. Som en av de främsta företrädarna i Södertälje för boken, (eller anser hon sig inte vara det?) så borde hon ju veta om att det som ger störst läskunnande är just att läsa böcker. Sedan behöver man inte alltid läsa klassisk litteratur som t ex författare som August Strindberg eller Selma Lagerlöf. Mera moderna böcker är i mitt tycke helt ok, men det är just att läsa böcker som ger de unga en stärkt läskunnighet. Det borde även en bibliotekschef värna om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar