söndag 31 januari 2010

Mitt första nyhetsbrev för 2010

Idag har jag skrivit ihop och skickat iväg mitt första nyhetsbrev för året. Mitt nyhetsbrev kallar jag för OLOVS ORD och jag skickar ut det till de som vill ha det ca en gång per månad. Jag ser mitt nyhetsbrev som ett komplement till min blogg. Du kan bli uppsatt på min sändlista för brevet om du kontaktar mig, lättast i så fall på min e-mailadress olov.lindquist@politik.sll.se

Du kan läsa hela nyhetsbrevet om du klickar här. Här nedan följer endast ett litet avsnitt av brevet.

DET ÄR INTE DET SOCIALDEMOKRATISKA KOMMUNALRÅDET ILJA BATLJANS FÖRTJÄNST ATT VI KOMMER FÅ EN VÅRDCENTRAL I SORUNDA
I min egenskap av ordförande i sjukvårdsstyrelsen söder har jag och vice ordföranden i samma styrelse, Gunilla Helmerson (M), skrivit en debattartikel till Nynäshamnsposten om den framtida vårdcentralen i Sorunda, som efter fem år ser ut att kunna komma åter till orten. Hela Nynäshamns kommun hade länge en problematisk situation för primärvården. Den gamla landstingsdrivna vårdcentralen i Sorunda stängdes 2004 av den dåvarande majoriteten, bestående av (S), (V) och (MP). I ett tidigare nummer av Nynäshamnsposten hade Nynäshamns kommunalråd Ilja Batljan (S) försökt ta åt sig äran för att en vårdcentral nu är på väg att öppna igen. I debattartikeln hävdar vi att detta är på gränsen till hyckleri, eftersom det var hans egna partikamrater i landstinget som såg till att den lades ned. Det var först sedan vi i alliansen införde Vårdval Stockholm som läget har ljusnat för Nynäshamnsborna, inklusive boende i Sorunda. Nu finns det flera vårdcentraler i Nynäshamn och senare under året också en i Sorunda. Det är definitivt inte Ilja Batljans förtjänst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar