torsdag 21 januari 2010

Det är inte ok att köra rattfull och böterna är inte för låga!

I dagens Expressen så tycker nyhetsankaret Rikard Palm synd om sig själv för att han ertappats med att köra rattfull med 0,4 promille alkohol i blodet. Det Palm tycker är fel är inte att han tagits av polisen för sin rattfylla, utan för påföljden som blev böter på 15 000 kr.
- Jag tycker inte att det är rimligt, säger han.

Jo, säger jag! Det är fullt rimligt! Jag ska i och för sig inte sätta mig själv på alltför höga hästar när det gäller trafikförseelser. Jag kan medge att jag kör för fort ibland, i förhållande till den lagstadgade hastigheten, men jag har aldrig kört rattfull och skulle inte, vid mina sinnens fulla bruk, göra det heller.

Det är allmänt vedertaget att man ska låta bli bilen dagen efter man har druckit, eller åtminstone inte köra direkt på morgonen, utan istället låta alkoholen gå ur kroppen. Det är alltför många, både de som kör direkt efter de har druckit, eller som Palm gjort, kör morgonen efter och som i en del fall bidrar till rena katastrofen, t ex genom att köra på någon annan människa. Sett mot den bakgrunden, med de risker som dessa levande alkoholbomber kan förorsaka, så är 15 000 fullt rimligt i böter.

Att sedan konsekvensen för Rikard Palms del blir att han inte har råd med en skidsemester för ungarna, kan stämma till eftertanke både för honom och för andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar