tisdag 27 april 2010

Maud Olofsson har rätt om miljöpartiets politik

I en artikel i Expressen idag går näringsminister Maud Olofsson (C) till hårt angrepp mot miljöpartiets politik. Det gör hon rätt i, tycker jag. Jag tycker miljöpartiet mer och mer börjar likna en ulv i fårakläder, där språkröret Maria Wetterstrand utgör det bästa exemplet på att fagert tal inte hjälper vid en närmare granskning.

I artikeln pekar Maud Olofsson på att Miljöpartiets politik kommer att kräva stora uppoffringar för människor i deras vardag. Centerpartiet har bl a räknat ut att det skulle handla om om över 2000 kr mer per år för ett vanligt hushåll, mest beroende på att miljöpartiet gör det dyrare att åka bil.

För mig, som bor mitt inne i Stockholm är det inget större problem. Jag åker inte så mycket bil och har (nästan) hur mycket kollektivtrafik som helst i min närhet, alltfrån flera busslinjer, samtliga tunnelbanelinjer, samtliga pendeltågslinjer, Arlandabanan och SJ:s alla fjärrtåg. Allt detta inom en radie med som mest en kvarts gångavstånd. Problemet är bara att de som bor i glesbygd har det inte lika förbeställt. För några år sedan var jag och min fru och besökte Kiruna kommun. Bor man mitt inne i Kiruna och har sitt jobb på kommunen eller i gruvan, så kan man nog gå till sin arbetsplats. Men de allra flesta i Kiruna och i liknande kommuner, är beroende av bilen. Så här slår miljöpartiets pålagor på bilismen hårt.

Det är mycket som är fel i miljöpartiets politik. De säger sig vilja värna om glesbygden. Inte ens det är sant.

På tal om Kiruna, så kan jag avslutningsvis inte låta bli att visa en bild på deras vackra kyrka!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar