torsdag 8 oktober 2009

Återigen - Gå och vaccinera er mot svininfluensan!

För ungefär en månad sedan (den 14 september) skrev jag här på min blogg att jag tyckte alla, men kanske framförallt yngre personer ska gå och vaccinera sig mot svininfluensan. Detta eftersom den medicinska expertisen sagt att de unga kommer att drabbas mer än de äldre. Mot bakgrund av ett reportage i Dagens Nyheter med rubriken "Unga nobbar vaccination", så fanns det enligt min åsikt verkligen skäl för de unga att ta vaccinet.

Jag stärks nu i min åsikt när jag läser i Svenska Dagbladet att 160 skolbarn i Skellefteå insjuknat i denna influensa. Flera tros ha smittats i samband en innebandytävling i Sundsvall i helgen och ett besök på Norrlandsoperan i Umeå i torsdags.

– Jag har aldrig hört talats om att så många insjuktnat på så kort tid på ett ställe, vilket talar för att utbrottet är det största i Sverige hittills, säger Urban Kumlin, överläkare på viruslaboratoriet i Umeå, till SvD.se.

I samma Svenska Dagblad skriver också Johan Carlson från Smittskyddsinstitutet, Anders Tegnell från Socialstyrelsen och läkarna Anders Lindblom och Åke Örtqvist en artikel med rubriken "Vaccinet kommer att rädda liv". Detta skriver de som svar på en annan artikel i samma tidning där de artikelförfattarna anser att det skulle finnas dolda skäl till vaccinationen mot den nya influensan, att influensan inte är allvarlig och att vaccination av så många som möjligt i befolkningen är onödig.

Jag konstaterar nu att svininfluensan är bevisad som oerhört smittsam och jag håller med Carlson m fl att de som säger att svininfluensan "inte är så farlig", går emot en enhällig expertkår med internationella myndigheter som Världshälsoorganisationen WHO och EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.

Därför uppmanar jag alla än en gång, men särskilt er yngre, att gå och vaccinera er. Det är faktiskt för allas bästa. Ni som inte går riskerar inte bara själva att insjukna, ni riskerar att smitta många andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar