onsdag 14 oktober 2009

Har statsministern och oppositionsledaren bråkat?

Ibland förundras jag över hur journalister rapporterar om olika saker och framförallt hur detta beskrivs. I Expressen finns idag ett reportage med rubriken "Storbråk mellan Reinfeldt och Sahlin". Eftersom jag inte lyssnat på debatten så vet jag ju inte exakt vad som har sagts och hur det har uttryckts, men den som läser rubriken kan ju få för sig att statsministern och oppositionsledaren kommit i handgemäng med varandra.

Så är naturligtvis inte fallet. Däremot har det säkert varit en het diskussion med inte bara ett, utan också säkert flera s k tjuvnyp. Att tonen blir hårdare kommer vi nog (dessvärre) få vänja oss vid ju närmare valet vi kommer, den tredje söndagen i september nästa år. Det är också enligt mitt förmenande naturligt att så blir fallet, eftersom mycket står på spel.

Problemet uppstår, tycker jag, om det alltid är en rå ton i alla debatter. Så har inte varit fallet, vad jag vet, i riksdagen. Däremot har det dessvärre funnits en tendens till det under väldigt många mandatperioder i Stockholms läns landsting, vilket jag beklagar.

Diskussionens vågor lär gå fortsatt höga, även i riksdagen. Men storbråk? Nja, det vet jag väl inte om jag vill kalla det för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar