I lördagens Dagens Nyheter (på DN.se igår) kunde vi läsa en artikel skriven av representanter från Stockholms handelskammare och Socialdemokraterna, som gick ut på att de tyckte att vi i landstingsmajoriteten skulle skrota de nu aktuella planerna på en förlängning av Cityspårvägen från Djurgården.
Bakgrunden till kritiken är att vi i den borgerliga majoriteten, med stöd av miljöpartiet, drivit igenom ett beslut som innebär en första etapputbyggnad av en förlängning av den nuvarande spårvagnlinjen mellan Norrmalmstorg till Djurgården. Den första etappen avser en förlängning mellan Norrmalmstorg till Hamngatan. Det är inte någon lång etapp, enbart ca 250 meter. Men det är ett första steg på vägen mot en modern spårvagnstrafik. På sikt kan vi få flera linjer och ett nät av spårvagnslinjer, även om det ligger ganska så långt fram i tiden. Men inom bara ett par år så kommer vi kunna ha en ny spårväg mellan Kungsholmen till Centralen och sedan återstår bara att knyta ihop spåren via Sergels torg.
Det här gillar inte Socialdemokraterna som nu gått ihop med Stockholms handelskammare i en sorts ohelig allians och uttryckt bl a att en förlängning är ett slöseri med skattebetalarnas pengar. Om det vore så att den här utbyggnaden på 250 meter, var det enda som vi avsåg att göra när det gällde spårvagnsutbyggnader, så skulle nog ingen av oss göra just detta. Anledningen till att det blir dyrt, om man ser det per meter, är att den här sträckan är teknisk komplicerad och att det kostar förhållandevis mycket om man bygger en så här kort sträcka. Spårvägar gynnas av om man bygger längre.
Sedan undrar jag i vilken värld som artikelförfattarna lever i när de talar om att spårvagnstrafiken tar utrymme för biltrafiken på Strandvägen. Det är ju bara det att spårvagnarna går i samma körfält som busstrafiken. Med artikelförfattarnas logik så är det således fel att även bussarna har ett eget körfält. Jag undrar vad kollektivtrafikanterna tycker om det?
För att skrämma oss riktigt ordentligt så skriver de att om hela spårvägen kommer kosta lika mycket som de första 250 meterna så kommer hela sträckan från Värtan till Hornsberg att kosta 10 miljarder. Det är ju bara det att med hänvisning till det jag skrev ovan, så kommer så inte bli fallet. Den nu aktuella sträckan är dyr.
Avslutningsvis så konstaterar jag att artikelförfattarna vill bygga ut tunnelbanan till Karolinska. Med lätthet kan jag då också konstatera att de inte verkar ha läst SL:s senaste utredning, som visserligen säger att både tunnelbanealternativet och ett spårvagnsalternativ nu ska utredas vidare. Men det är helt klart att spårvägsalternativet har större fördelar än t-banan, om inte annat för att spårvagnen med en tänkbar sträcka mellan Odenplan till Solna centrum, via Karolinska, med detta knyter ihop två olika t-banegrenar, en framtida tvärbanelinje och en den framtida pendeltågssträckningen. Tala om helbingo! Det är annat det än en förlängning av tunnelbanan till Karolinska, som tar kapacitet av gröna linjen. Jag undrar hur många av de som bor i Västerort som vet om det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar