onsdag 24 februari 2010

Gå i ide, Lennart Jangälv!

Björnar går ju i idé under vintern, men uppenbarligen vaknar gamla uvar till liv, speciellt när det är som kallast, verkar det som.

I Svenska Dagbladet skriver nämligen SL:s förre VD, Lennart Jangälv en artikel med rubriken "Bygg ut Stockholms tunnelbana". Artikeln grundas naturligtvis, (som många andra artiklar om trafiken just nu), på det pågående trafikkaoset, som ju i sin tur är en följd av den kalla och snöiga vintern.

Det ska med en gång sägas att jag givetvis inte på något sätt försvarar den nuvarande situationen. Som ledamot av Stockholms läns landsting, så får jag naturligtvis ta mitt ansvar för att inte ha sett till att ge SL tillräckligt med resurser för att klara av situationen, om det nu är resursbrist som det handlar om. Men det som gör mig inte så lite irriterad, är att de som inte sitter i ansvarig ställning, t ex socialdemokrater och övrig opposition, försöker få det att framstå som om det hade varit annorlunda om de hade suttit vid makten. Faktum är ju att synderna när det gäller underhåll inte enbart uppkommit under den innevarande mandatperiod, utan under flera årtionden, med skiftande majoriteter vid makten.

Därför blir jag nu inte så lite förvånad när Lennart Janglöv låter som om han tillhörde det socialdemokratiska partiet. Jag har ingen aning om vad Jangälv röstar på, men även han låter som om alla synder när det gäller underhåll har skett under den här mandatperioden. Än en gång - så är inte fallet!

Till råga på allt så framför han socialdemokratiska förslag. Bygg ut t-banan och allt kommer att bli bra, menar Jangälv. Han raljerar dessutom om spårvägsutbyggnaden från Norrmalmstorg på precis samma sätt som sossarna gör. Att spårvägen i förlängningen ska gå betydligt längre än till Hamngatan är något som både han, sossar och f ö även Stockholms Handelskammare "glömt" i sammanhanget.

Jag tycker Lennart Jangälv ska gå tillbaka till sitt ide och somna om. Med den här typen av artiklar så framstår han enbart som kollektivtrafikens dödgrävare!

5 kommentarer:

  1. Surt sa räven.. Kolla med Wallhager, hon vet vad Jangälv röstar på och det är inte rött!
    Besök någon större stad och se hur de proaktivt bygger ett fungerande system.
    Du och Wennerholm kan inte kollektivtrafik, så enkelt är det. Titta på sak och inte partidravel. Lös uppgiften.

    SvaraRadera
  2. Så konstuktiv du låter, du anonyme!

    Jag tänker inte kolla med någon vad Jangälv röstar på. Det är inte själva poängen. Min poäng var att han lät som en allmän gnällspik och som ett eko av den socialdemokratiska oppostionen.

    Vilka större städer är det du tänker på?

    Om varken jag eller Christer G Wennerholm kan kollektivtrafik får väl var och en bedöma. Men jag antar att du inte röstar borgerligt, så jag behöver kanske inte oroa mig så mycket över ditt påhopp.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Lennart Jangälv:s kritik av spårväg city är naturligtvis precis lika osaklig som Stockholms handelskammares och socialdemokraternas. Den grundar sig på fördomar och att debattörerna sjunker till den nivån att projektet kallas för "NK-expressen", "museispårväg" o liknande öknamn visar bara att debattörerna saknar sakargument. Naturligtvis kommer de att bli motbevisade när spårvägslinjen står klar, precis som tvärbanans och tunnelbanans belackare blev på sin tid. Att Lennart Jangälv dessutom i samma artikel helt okritiskt hyllar förbifarten gör ju att spårvägskritiken mest blir tramsig.

    Innebär det då att Jangälv har fel i sakfrågan, att t-banan behöver byggas ut?
    Nej, självklart inte. För i den frågan har han naturligtvis helt rätt. Och här finns ett grundproblem som många debattörer gör, oavsett om man är för eller mot spårvägar. Spårvägar är inte lösningen på alla problem, lika lite som tunnelbanor eller bussar är det. Vi behöver en mix av olika trafikeringssätt och sanningen är att vi behöver bygga ut både spårvägs-, tunnelbane-, pendeltågs- och fjärrtågskapaciteten i vårt område. Regionen växer mycket snabbt och de enda riktigt stora satsningar som egentligen är på gång är citybanan (som kan börja få kapacitetsproblem så tidigt som 2030) och förbifart Stockholm (som snarare förvärrar trängselproblematiken, iaf enligt vägverkets egna utredningar).

    Som du konstaterar så håller det inte att skylla på nu sittande styre, Stockholms spårburna infrastruktur har varit satt på undantag under många år och under olika politiska konstellationer. Det är mycket glädjande att nu citybanan äntligen börjat byggas, och att det byggs ut både tvärbana och cityspårväg. Men var är Spårväg Syd? Var är spårvägstrafik på linje 4? Och när kommer poletten falla ner att tunnelbanan inte kan stå kvar oförändrad samtidigt som regionen växer mycket snabbt? Det är oerhört mycket som behöver göras, och det behöver göras snabbt, eftersom regionens infrastruktur har lämnats därhän så länge.

    SvaraRadera
  4. Tunnelbanor byggs eller har nyligen byggts ut i Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Paris m.fl. så man behöver inte gå så långt för att få inspiration.

    SvaraRadera
  5. Jag kan hålla med dig om i stort sett allt som du skriver. Jag vill inte heller säga att det i framtiden inte behövs t-baneutbyggnader. Men samtidigt så måste man komma ihåg att landstinget har en begränsad budget. Dessutom är det så att de investeringsmedlen som kan avsättas i landstinget, inte enbart ska gå till trafik utan även till sjukvård, (bl a håller vi ju på att planera att bygga Nya Karolinska). Det innebär att det blir hårda prioriteringar. Jag skulle gärna se en snabbare hantering av både spårväg syd och spårvagnstrafik på linje 4, men som sagt, investeringsmedlen är begränsade.

    Sedan kan man naturligtvis fundera på prioriteringarna mellan de olika objekten, men det är ju en annan sak.

    SvaraRadera