Frågan i rubriken har jag ställt många gånger, om inte annat till mig själv. Expemplen är många på olika typer av förslag som Skolverket genom åren kommit med och som nog jag inte är ensam över att ställa frågan om vad de egentligen pysslar med på den myndigheten.
Nu senast har Skolverket fått för sig att undervisningen om antiken och medeltiden ska utgå ur historieundervisningen. Detta har bl a kritiserats av Svenska Dagbladet. Att avskaffa de här delarna ur historieundervisningen är ungefär lika intelligent som att avskaffa undervisningen om ett av de fyra räknesätten. Så viktig anser jag att historieundervisning om antiken och medeltiden är. Våra barn skulle annars inte få lära sig något om den tiden som kan kallas för historiens vagga. Inte heller skulle våra barn få veta något om feodalsamhället och de tekniska landvinningar som då gjordes inom jordbruket och inte heller något om den koppling som fanns mellan de starka centralmakter som då utvecklades. Bara för att nämna något om det jag själv fått lära mig.
Nåväl, eftersom utbildningsminister Jan Björklund (FP) förstår vikten av historia på ett betydligt bättre sätt än vad Skolverket verkar göra, så kommer det här förslaget från Skolverket (också) kastas i papperskorgen. Tack och lov!
Hörde även om Skolverkets förslag att alla religioner skulle få lika mycket uttrymme i framtidens skola. Jan Björklund lät inte särskilt entusiastisk över detta!
SvaraRaderaPrecis! Jag hörde samma sak som du och kan konstatera att även här kan uppenbarligen inte skolverket sin historia. Det finns ju anledning till varför kristendomen behandlas lite mer utförligt än de andra religionerna, något som också Jan Björklund påpekade!
SvaraRadera