onsdag 18 november 2009

Det är kul när man får som man vill - Grattis Cecilia!

I ett av mina tidigare blogginlägg så skrev jag att ville ha Cecilia Malmström (FP) som EU-kommissionär. Det är därför enormt glädjande att detta nu blir verklighet. För min del var detta val det mest logiska, men jag har förstått att det funnits andra kandidater (läs moderater) som har stått före Cecilia i kön.

Jag har dock helat tiden tyckt att det aldrig funnits något bättre förstanamn till posten som EU-kommissionär än Cecilia Malmström. Innan Cecilia blev minister så var hon ledamot av Europaparlamentet mellan 1999-2006. Hon är bl a uppvuxen i Frankrike och har jobbat både i Stuttgart och i Barcelona. Som Europaparlamentariker var Cecilia särskilt engagerad i utformningen av EU:s utrikespolitik. Hon var bl a ledamot i utrikesutskottet och ersättare i inre marknadsutskottet.

Expressen rubrik i sin ledare är idag "Lysande val". Jag kan inte annat än att hålla med. Sverige kan inte få en bättre EU-kommissionär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar