I Dagens Nyheter går det idag att läsa om att SL tillsammans med Upplands Lokaltrafik planerar en pendeltågslinje mellan Älvsjö och Arlanda. Den diskussionen är precis inte ny, utan diskuterades redan när jag satt i SL:s styrelse i början av 90-talet, men avklingade till viss del när den dåvarande borgerliga regeringen fattade beslut om trafikering av Arlandabanan som idag går mellan Stockholms central direkt till Arlanda.
Nu verkar ett förslag om en pendeltågstrafikering vara på gång igen. De planer som nu finns har kopplats samman med flygplatsens behov av att klara utsläppsvillkoren i miljötillståndet. Tanken är nämligen att alla som kommer till Arlanda i en bil som inte är en miljöbil ska betala en avgift, enligt förslaget en hundralapp, när de kör in på flygplatsområdet. Intäkterna från avgifterna ska användas till att förbättra kollektivtrafiken. En del skulle då kunna användas för att finansiera en pendeltågslinje.
Sedan 2006 går Upptåget från Gävle via Uppsala till Arlanda och fortsätter till Upplands Väsby, där resenärerna kan byta till pendeltåg. SL och UL har nu skrivit avtal med Luftfartsverket om en ny pendeltågslinje, som ska ersättta denna. Den ska gå från Älvsjö via Stockholm C och Arlanda till Uppsala och stanna på alla stationer. Den kommer inte att konkurrera i snabbhet med Arlanda Express, men gör att betydligt fler resenärer kan ta sig till Arlanda från norra Storstockholm, Kista och Älvsjömässan utan jobbiga byten. Trafiken planeras att starta sensommaren 2012.
Som jag sa så satt jag i SL:s styrelse i början av 90-talet. En av de frågor jag då drev var just att få till en pendeltågslinje, så jag tycker naturligtvis att de här planerna är bra. Den enda betänklighet jag har är varför slutstationen i andra änden ska vara Älvsjö. När tåget väl har åkt över getingmidjan så är det väl ändå lika bra att åka in i kommunerna söder om Stockholm, åtminstone till Tumba i Botkyrka kommun eller varför inte ända till Södertälje?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar