måndag 29 mars 2010

Är Geely fågel eller fisk?

Igår blev Geelys köp av Volvo personvagnar klart och de köper därmed företaget för 13 miljarder kronor. Detta kan bl a Dagens Nyheter berätta om.

Tíll skillnad från GM:s försäljning av Saab, som ju var kantad av struligheter och som jag bl a kritiserade utifrån GM:s sätt att agera, så har Volvos tidigare ägare Ford klart och tydligt aviserat att ambitionen hela tiden har varit att sälja Volvo och att den ambitonen på senare tid gällt att försäljningen ska göras till Geely. Så långt är allt bra!

Det som oroar mig är dock vad som händer nu. Ledningen för Geely låter väldigt positiv, att arbetstillfällen ska behållas i Sverige, att Volvo ska fortsätta vara ett självständigt bolag och att Geely tror att Volvo kommer att växa. Men det är framförallt två saker som i varje fall gör mig lite fundersam.

1. Geely är ett kinesiskt företag och Kina är en kommunistisk diktatur. Kina har som stat hittills agerat på ett bra sätt gentemot sina företag. De har accepterat och sett företagen ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. Men kommer det alltid vara så? Diktaturer, i vilken form det än må vara, har ju en viss tendens att lägga sig i precis allt i samhällsutvecklingen och vem vet vad som händer med Volvo om så sker?

2. Bortsett från diktaturproblemet, så har kineser en annan kultur än oss i Sverige. Vår västerländska kultur riskerar här att krocka med den aisatiska, när Geely som ägare ska styra ett svenskt bolag på en västerländsk marknad.

Emmellertid gäller för Volvo, precis som f ö även för Saab, att de båda bolagen måste börja sälja mycket mer bilar. Det skulle vilken ägare som helst kräva, oavsett om de heter Geely, Spyker eller någonting annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar