måndag 1 mars 2010

Mitt senaste nyhetsbrev

Har för några minuter sedan sänt iväg mitt andra nyhetsbrev för året. Om du vill läsa hela brevet så kan du klicka här. Här nedan följer endast ett litet utdrag ur nyhetsbrevet.

KAROLINSKA SJUKHUSET GÅR MED ÖVERSKOTT!
Jag kan inte påminna mig att Karolinska sjukhuset någon gång gått med överskott under alla de år jag varit med i landstinget. Den förre sjukhuschefen Cecilia Schelin Seidegård slog huvudet på spiken när hon i en intervju i Handelskammartidningen för inte så länge sedan sa att ”Tyvärr råder det en kultur på sjukhuset där man inte riktigt bryr sig om ekonomin, eller kalla det för en nonchalans att inte alltid följa de ramar som satts. Det finns många starka viljor på KS, inte minst forskare som vill hålla på sina revir”.

Jag kunde knappt ha uttryckt det hela bättre själv. Schelin Seidegård närmast bekräftar något som jag och många med mig haft på känn i alla år. Därför är det nu oerhört roligt att den nuvarande sjukhuschefen Birgir Jakobsson i sitt nyhetsbrev kan berätta att Karolinskas viktigaste mål från förra året, en budget i balans, kommer att uppnås. KS kommer att redovisa ett positivt helårsresultat på 115 miljoner kronor. Det är bara att höja på hatten och säga; GRATTIS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar