Vid dagens landstingsfullmäktige så antog den borgerliga majoriteten, med stöd av miljöpartiet, ett förslag som innebär en första etapputbyggnad av en förlängning av den nuvarande spårvagnlinjen mellan Norrmalmstorg till Djurgården. Den första etappen avser en förlängning mellan Norrmalmstorg till Hamngatan.
Det ska medges att det inte är inte någon lång etapp, enbart ca 250 meter. Men det är ett första steg på vägen mot en modern spårvagnstrafik. På sikt kan vi få flera linjer och ett nät av spårvagnslinjer, även om det ligger ganska så långt fram i tiden. Men inom bara ett par år så kommer vi kunna ha en ny spårväg mellan Kungsholmen till Centralen och sedan återstår bara att knyta ihop spåren via Sergels torg. Längre fram väntar en förlängning över Östermalm mot Värtan.
Spårvagnar är inte bara uppskattade som färdmedel, de är också kapacitetsstarka och ger en stor del av nyttan till en bråkdel av kostnaden för ny tunnelbana, inte minst i innerstaden. Det här borde vara en självklarhet för alla, men så är inte fallet. Istället för att se den här etappen som en del i en vision - spårvagnen tillbaka i Stockholms innerstad - så röstade socialdemokraterna och vänsterpartiet avslag vid dagens fullmäktigedebatt. Jag tolkar det som att de inte delar visionen om modern spårvagnstrafik tillbaka till innerstan, vilket är oerhört märkligt, för att åtminstone vänsterpartiet har i många år tjatat och tjatat om återinförande av modern spårvagnstrafik. Nu när de hade chansen, så röstade de nej! Sorgligt!
Men ahhlå ska skenorna vara gjorda av guld eller? Hur kan 150 eller 250 meter spår bli så dyrt?
SvaraRaderaNej, några guldskenor kommer inte att anläggas. Det finns många fördelar med spårvagnstrafik, men en nackdel är att ju kortare en sträcka är att anlägga, desto dyrare blir den sträckan. Hade vi klarat av hela sträckan mot Kungsholmen i en enda etapp så har det blivit billigare.
SvaraRadera