lördag 12 september 2009

Skilda världar för mina gudbarn och mitt fadderbarn

Idag ska jag besöka mina två gudbarn. Ett av dem fyllde 6 år igår och idag är det barnkalas för henne hemma i Tullinge. Båda mina gudbarn har det bra, de har bra föräldrar, en av mina bästa vänner sedan lång tid tillbaka är pappa till dem och jag som gudfar kan känna att de är i trygga händer när de är tillsammans med sina föräldrar.

Det här kan ju låta som en självklarhet och en och annan kanske frågar sig varför jag skriver på det här sättet på min blogg. Men dessvärre har inte alla barn det så här bra som mina två gudbarn. Inte ens i välfärdslandet Sverige är det så. Många barn växer upp med föräldrar som av olika anledningar vill, eller inte kan ta det föräldraansvar som är nödvändigt för en bra uppväxt.

I vissa andra länder är det ännu värre. Där bidrar fattigdomen till att barnen hamnar på gatan och får försörja sig själva på bästa sätt eller så drabbas de av ännu värre öden. Därför är det bra med olika typer av organisationer som uppmärksammar och hjälper dessa barn. En sådan organisation är Barnfonden, som arbetar för att barn som lever under fattiga förhållanden i Afrika, Asien och Latinamerika ska få gå i skolan och få tillgång till hälso- och sjukvård. De ger familjer möjlighet att försörja sig själva och de är med och skapar en långsiktig utveckling i det omgivande samhället.

Barnfonden försöker uppnå sin vision på många sätt. En bärande del i detta är det personliga fadderskapet där fadderbarnet är i fokus. Men barnfonden arbetar också för att hela det lokala samhället ska utvecklas. För att fadderbarnet - och alla andra barn i byn - ska må bra och ha en framtid, så måste samhället runt omkring också förändras.

Jag har ett eget fadderbarn som heter Gabriel och bor i Brasilien. Han är tolv år och går i skolan där han också är ganska så duktig. Barnfonden behöver fler fadddrar. Fundera över om inte Du kan bli en av dem. Klicka gärna på länken här ovan och läs mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar