söndag 20 september 2009

Ska man bli upprörd på Anna Anka?

Det finns många sätt att bli känd på. Ett sätt och troligtvis det vanligaste är väl att bli upptäckt, kanske "över en natt" eller erkänd på lite längre sikt för att t ex ha gjort en rad bra skådespelarinsatser eller andra typer av kulturella insatser.

Men så finns det de som blir erkända p g a dumheter. Endera någonting som personen ifråga gör eller säger. Ett exempel på det förstnämnda är Anna Odell, som jag tidigare berört här i min blogg och som skapat otaliga spaltmeter med sitt s k konstverk.

På senare tid har Anna Anka blivit en megakändis på drygt en vecka för sina stockkonservativa uttalanden om mans- och kvinnorollen och om relationer i största allmänhet. När jag läser intervjuer med henne (nu senast i Dagens Nyheter), så tycker jag att jag förflyttas till något som är mitt emellan en fantasivärld och en värld som äldre personer har beskrivit för mig hur Sverige var för länge sedan. För min mormor och farmor var det en självklarhet att det var de som var hemma och tog hand om barnen och om alla hushållssysslor, men sedan dess har ju samhället utvecklats.

Ett grundläggande feltänk som Anna Anka gör är att de flesta familjer idag inte har råd med att en av parterna (oavsett om det är mamma eller pappa) är hemma. Båda måste jobba för försörjningen. För Anna Anka har det här aldrig varit något problem, eftersom hon p g a sitt utseende fått det mesta serverat på silverfat och nu kan leva ett lyxliv tillsammans med sin Paul. När hon nu säger att det är löjligt att män ska vara pappalediga så tror hon av någon anledning att män inte vill vara hemma med sina barn. Jag utesluter inte att det finns kvinnor som kan tvinga på sina män en föräldraledighet, men de tillhör nog undantagen. De flesta är som min son, de tar ut en eller flera månader och är med glädje hemma med sina barn. De grundlägger på det sättet en bra kontakt med sin son eller sin dotter, som både han och barnet har nytta av för framtiden.

Avslutningsvis och det som jag vill säga med hela det här inlägget, är att ni som nu under de senaste veckorna upprörts över Anna Anka, gör inte det! Hon lever i en värld som ni troligtvis inte kommer att besöka och hon förstår inte hur det stora flertalet lever här i Sverige. Som liberal så har jag förståelse och tolerans för hennes åsikter, men jag delar dem inte. Tvärtom - jag tycker hon har fel på varje punkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar