måndag 14 september 2009

Varför tar inte de unga svininfluensan på allvar?

Ingen kan i dagsläget veta hur allvarlig den s k svininfluensan blir. Jag har ingen medicinsk utbildning, men har ändå som landstingsledamot fått rätt så mycket information om det som i värsta fall kan inträffa. Även om jag hoppas att inte "värsta scenariot" inträffar (mer än 50% av befolkningen kommer få sjukdomen), så är jag ändå förvånad över hur våra ungdomar verkar resonera när det gäller svininfluensan.

Förutom de vanliga riskgrupperna vid influensa som t ex kronisk sjuka, så har den medicinska expertisen den här gången sagt att de unga kommer att drabbas mer än de äldre. Därför är det inte utan att jag höjer på ögonbrynen när Dagens Nyheter idag har ett reportage med rubriken "Unga nobbar vaccination".

I reportaget framgår att ju äldre stockholmaren blir, desto viktigare anser man att det är att vaccinera sig. Bland personer över 60 år svarar 66 procent att de kommer att vaccinera sig. Från ungefär 30 års ålder växer intresset för vaccinet stadigt. Men bland unga vuxna mellan 18 och 29 år svarar hela 50 procent att de inte kommer att vaccinera sig, medan bara 32 procent tänker göra det. En av de unga som intervjuas säger:
– Jag tar hellre en influensa och arbetar ut den själv, än sprutar i mig skit jag inte vet vad det är. Så känner jag inför alla vaccin. Jag brukar ändå inte bli så sjuk, säger hon.

Jag säger bara "suck". Men det är väl bara att konstatera att det är som Annika Linde på Smittskyddsinstitutet säger att de unga går sina egna vägnar och känner sig odödliga och detta nu trots att de unga är de som riskerar att bli mest sjuka. Därför är nu min uppmaning till alla som läser det här, men speciellt till er yngre; Gå och vaccinera er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar