måndag 21 september 2009

Statsbudgeten är bra - ur flera perspektiv

Idag skriver naturligtvis flera tidningar om statens budgetpropositionen, bl a Dagens Nyheter och Expressen. Det är en budget som jag tycker att vi alla trots allt ska vara nöjda med, sett mot bakgrund av den finanskris som förhoppningsvis nått sin kulmen och som nu börjar ebba ut.

Att arbetslösheten stiger och att de borgerliga utlovade sänkt arbetslöshet är naturligvis ett aber, men det är inte lätt att sänka arbetslösheten när landet upplever en av sina värsta ekonomiska kriser någonsin. Det hade ingen annan regering heller klarat av.

Som landstingsledamot är jag mest nöjd med att kommunder och landsting får extra medel för nästa år. För Stockholmslandstinget betyder det över 600 Mkr mer än annars. Vi kommer förhoppningsvis därmed slippa de mest smärtsamma besparingarna, även om det kommer vara fortsatt kärvt.

Som privatperson kan jag glädjas över fortsatta skattesänkningar på min inkomst. Jag medger att det kanske inte är det som jag personligen skulle prioritera högst, om jag skulle lägga fram ett förslag till statsbudget, men så illa som socialdemokraterna och den övriga oppositionen tycker att detta är, är det givetvis inte.

Thomas Östros (S) hävdar enligt Expressen att de borgerliga partierna lånar till dessa skattesänkningar. Varför just denna utgiftspost är ett lån kan man ju fråga sig. Varför säger inte Östros att vi lånar pengarna när vi ger kommuner och landsting mer pengar? Eller när vi ger pensionärerna sänkt skatt eller till någon annan budgetpost? Varför är det just ett lån när vi ger tillbaka pengar till löntagarna?

Svaret på frågan är givetvis att detta handlar om politisk retorik. Sossarna vill få det att framstå som att vi egentligen inte har råd med den här skattesäkningen. Men i tider av kris är det bra att ge folk mer utrymme för konsumtion, för stimulans av ekonomin, om man så vill. Men den här delen av den ekonomiska politiken har sossarna aldrig förstått. De har bara förstått den del som handlar om högre skatter, mer bidrag och utökade statsutgifter. Det har de alltid varit världsbäst på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar