tisdag 15 september 2009

Thomas Bodström en hycklare?

I dagens Expressen förklarar Thomas Bodström att han själv tänker ta sig i örat ifall han missköter sitt riksdagsarbete. Detta mot bakgrund av flera av hans uppdrag utanför riksdagen, både som advokat, men kanske det som på sistone varit i fokus, sitt engagemang i Pysslingen.

Mona Sahlin hotade att ta Thomas Bodström i örat efter kritiken mot hans styrelseuppdrag i förskolekoncernen Pysslingen. Nu svarar Bodström på S-ledarens uppläxning. - Mona ska ta mig i örat om jag missköter riksdagsarbetet - det tycker jag är helt i sin ordning. Då tänker jag ta mig själv i örat, det lovar jag, säger Bodström till Expressen.

För min del får gärna Bodström ha uppdrag utanför riksdagen. Jag tillhör inte Bodströms väljare och det är i första hand de som ska bedöma om Bodström gör någonting bra i riksdagen. Naturligtvis kan jag, liksom många andra, ha funderingar över hur bra en ledamot sköter sitt riksdagsjobb om han eller hon har alltför mycket andra åtaganden, men det är en annan sak.

Men det som gör mig lite upprörd är att Bodström är med i ett parti som alltmer högljutt börjar kritisera privata alternativ. Pysslingen är ett sådant och det blir minst sagt lite märkligt, för att inte säga att det närmast är att beteckna som ett hyckleri om Bodström ena dagen är på ett möte med Pysslingen, för att nästa dag i riksdagen tala mot privata alternativ. Men det är väl å andra sidan betecknande för hela den socialdemokratiska politiken. Hyckleri alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar