Jag kan ha förståelse för att de personer som har misslyckats i
skolan, de som inte har något jobb, eller de som på annat sätt ser att de inte har
en plats i samhället, känner frustration. Att de här upploppen och kravallerna inte sker i
t ex Danderyd eller Lidingö beror självfallet på att de ungdomar som
bor där har det så mycket bättre ställt än på de ställen där oroligheterna har uppstått. Men
att från denna frustration gå till attack mot polisen eller brandkåren eller
utveckla kravaller på annat sätt, får aldrig försvaras. Att det från den frustration övergår till rent kriminell verksamhet är inte försvarbart.
Jag tycker i övrigt att Peter Wolodarski i Dagens Nyheter
sammanfattar mycket av de åsikter som jag själv har.
Från de södra och västra förorterna till Stockholm är det ju
inte så långt till skärgården. På Trafiknämndens senaste sammanträde lade vi i
FP-gruppen fram en skrivelse om båttrafiken i skärgården. Under vinter- och vårmånaderna har det framkommit en omfattande kritik kring väntade förändringar i Waxholmsbolagets trafikutbud. Dessa förändringar har beslutats utan bred politisk förankring. För en del bryggor är det en mycket kraftig minskning av trafiken. Genom ändrad linjedragning av vissa båtlinjer och förändringar av vilka båtar som läggs ut på linjerna innebär en del av dessa att resenärerna måste åka buss ut från Stockholm i stället för att utgå från Strömkajen.
De största förändringarna sker i det mellersta
trafikområdet. Detta har i upphandlingen blivit mycket större än dagens
trafikområde. Samtidigt finns här en viktig besöksnäring. Stora volymer
besökare kommer i förfrågningsunderlaget sakna garantier för att dagens
tillgänglighet består.
Vi anser därför att det är viktigt att vi i Trafiknämnden får garantier för att trafiken i mellanskärgården bibehålls i minst
nuvarande omfattning innan nämnden tar ställning i tilldelningsbeslut. Det är
också viktigt att det redovisas hur och i vilken omfattning de små
entreprenörerna kommer att anlitas som underleverantörer. Om man slår ut de små
entreprenörerna riskerar man i i en kommande upphandling hamna i en
monopolsituation.
Kritiken från skärgårdsbefolkningen har varit stor. Vi
vill nu att Trafikförvaltningen skall återkomma med en redovisning som innebär att det
finns garantier för att inte trafiken i skärgården försämras på det sätt som vi
befarar.
Avslutningsvis så är jag som ordförande i AIK
Innebandyförening och tillika ordförande i vårt bolag, AIK Innebandy AB, glad
åt att Riksidrottsförbundet på sitt möte röstade för att bibehålla den s k
51%-regeln. Vad den innebär kan ni läsa i bifogad artikel.
|
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar